See English Version

    «طیب»؛ نشانی ایرانی- اسلامی برای سنجش کیفیت محصولات ایران‌ساخت


    انطباق محصولات تولیدی در کشور با فرهنگ، آداب و رسوم و آیین اسلامی از جمله دغدغه‌هایی است که با تلاش موسسه دانش‌بنیان کیفیت رضوی با طراحی نشان «طیب» به آن پاسخ داده شده است.

    به گزارش روابط عمومی موسسه کیفیت رضوی، «طیب» نشان و برندی ایرانی و اسلامی برای سنجش کیفیت محصولات طراحی شده است تا ارزیابی محصولات در بستر آن صورت گیرد و مشتریان و کاربران از جزئیات کیفیت محصول مطلع شوند.

     محصولات غذایی از جمله نان، برنج، گوشت، خرما، پسته، انوع نهال، ماکارونی، انواع کنسرو، عسل، کالباس و ... و محصولات غیر غذایی چون عطر، انیمیشن و برخی اصناف همچون داروخانه‌ها، رستوران‌ها، مراکز آموزشی، نانوایی سنتی و ... اقدام به پیاده‌سازی برند طیب کرده‌اند. طیب نشانی است جامع و فرآیندی که به محصولات، خدمات و سازمان‌های واجد شرایط اعطا می‌شود.

    نشان کیفیت «طیب» براساس مبانی اسلام طراحی و الزامات آن در قالب استانداردهای فرآیندی و سیستمی بر روی محصولات، خدمات و سازمان های متقاضی اعمال می‌شود. این نشان طراحی موسسه کیفیت رضوی است.

    این نشان، مظهر کامل سبک زندگی اسلامی و یکی از شاخص ترین محصولات مورد نیاز برای تحقق تمدن نوین اسلامی است و جامع‌ترین نگاه را در حوزه کیفیت دارد ، سیستمی در کنار طیب طراحی شده تا ارزیابی محصولات در بستر آن صورت گیرد که مشتریان و کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند، از جزئیات کیفیت محصول مطلع شوند.

     در این نشان ، ارزیابی محصولات براساس 5 شاخص مورد بررسی قرار می‌گیرد. نخستین شاخص حلیت است که الزامات شرعی و قانونی کسب و کار و تولید را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. شاخص دوم نشان طیب سلامت است که رعایت همه الزامات برای تولید محصول سالم را مورد سنجش قرار می‌دهد.

    شاخص سوم برکت است که اقتصادی بودن تولید محصول را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بررسی می‌کند تا مشخص شود ارزش افزوده تولید محصول تا چه میزان باشد و چقدر صرفه اقتصادی دارد. شاخص چهارم اصالت محصول است که تقلبی بودن یا نبودن محصول را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و همچنین بررسی می‌کند که آیا محصول یک تولید بومی و متناسب با فضا است یا خیر؟. شاخص پنجم ارزیابی نشان طیب نیز جذابیت محصول است که با توجه به پارامترهایی که تعیین شده، به محصول امتیاز داده می‌شود و پس از آن برای هر محصول یک شناسنامه دیجیتال آنلاین طراحی می‌شود و بر همین اساس مشتری می‌تواند محصول با کیفیت‌تر را شناسایی و خریداری کند.